Wchodząca w życie z dniem 28 kwietnia nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, w kwestii samych świadectw energetycznych nie wnosi wielkich zmian, a co najwyżej drobne poprawki. Obowiązek sporządzenia takiego świadectwa nie jest nowy, jednak dziś wchodzą w życie zapisy z których wynika, że przekazanie takiego świadectwa będzie obowiązkowe w przypadku sprzedaży lub wynajmu budynków lub ich części.

Należy pamiętać, że przy sprzedaży lub wynajmie budynku lub lokalu, zgodnie z przepisami właściciel lub zarządca ma obowiązek przekazać świadectwo nabywcy lub najemcy –  będzie więc ono potrzebne do wykonania transakcji. Notariusz weryfikuje czy świadectwo zostało przekazane, a za niewypełnienie tego obowiązku grozi grzywna.

Obowiązki związane ze świadectwem charakterystyki energetycznej nie dotyczą osób, które sprzedają lub wynajmują m. in. budynek będący zabytkiem, budynek przeznaczony do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w roku, czy też wolnostojący budynek o powierzchni użytkowej poniżej 50m2.

Świadectwo charakterystyki energetycznej nie jest wymagane kiedy wykorzystujemy istniejący budynek (lub lokal) na własny użytek, tj. nie zamierzamy go sprzedawać lub wynajmować.

Wystawione świadectwo jest ważne 10 lat licząc od daty jego sporządzenia.

 

Więcej informacji na temat świadectwa charakterystyki energetycznej

https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/Swiadectwa-charakterystyki-energetycznej